RODE TF-5 * pár malomembránových kondenzátorových mikrofónov (test)

rod_tf5

 

S autami je to takto: Môžeš mať limuzínu za milión alebo ojazdený sedan za tisícku a do cieľa ťa odvezú obe. Samozrejme s predpokladom, že to lacnejšie auto je v jazdy spôsobilom stave. No a s mikrofónmi je to tak nejak podobne. Každý si dnes môže vybrať na čom chce „jazdiť“ a akú pridanú hodnotu je ochotný doplatiť za niečo extra.

 

Dostal sa mi do rúk špičkový pár malomembránových kondenzátorových mikrofónov od Rode TF-5. Na prvý pohľad akási „kópia“ Neumannu KM184. Oči však nie sú uši, no a priznajme si, čo by sme chceli vymýšľať nového na dizajne „tužkáča“?

rode
Zabalené sparťansky (alebo ekologicky?) v kartóne a kvalitnej tvrdej pene spolu s penovými winshieldmi a zaujímavým stereo barom. Ten je pri práci s párom mikrofónov tohto typu nie len praktický, ale aj nevyhnutný, keďže typ nastavenia polohy (uhol nasmerovania, vzájomná vzdialenosť...), ako aj presná vzdialenosť membrán od zdroja zvuku sa podieľa na konečnom výsledku s podobne, ako kvalita mikrofónu (pri nedostatočnom know-how je výsledok vo väčšom ohrození, než pri použití lacnejšieho modelu). Citujúc Ivana Jombíka, legendu medzi zvukármi: „nahrávať sa dá na všetko“, s nevysloveným dodatkom: „len treba vedieť ako na to“. Stereo bar je vyrobený z kvalitného tvrdého plastu a má rysky na ľahšie a prehľadnejšie nastavenie mikrofónov.

Všetko čo tam má v balení byť, tam je, na zbytočné kufríky si ja nepotrpím. Malé, krátke, ľahučké, jednoducho mikrofón, ktorý zaberá veľmi málo miesta a dáva viac životného priestoru hudobníkovi i zvukárovi. Super, tak to má každý profík rád. 
 

rode_tf5

 

TEST V ŠTÚDIU

Pri koncertnej gitare nie veľkej kvality sa naplno ukázal potenciál týchto malých pracantov. Pri relatívne tichej hlasitosti tohto nástroja jej nič neodpustili. A je to aj počuť na jemnom, no nie veľmi príjemnom drnčaní otvorenej struny áčky. Pri nahrávaní akustickej gitary vyššej strednej triedy s kovovými strunami sa taktiež prejavilo množstvo detailov, ale v dobrom slova zmysle. Nástroj mal bohatý zvuk s množstvom alikvót a bez zadunievania. Ukázalo sa tiež, že s nastavením polohy mikrofónov sa oplatí experimentovať, pretože pri každej zmene sa nástroj predstavil v trochu inom svetle, čo už vo forme surového záznamu - bez úprav frekvenčného spektra, či dynamiky - môže jeho prirodzený drevený zvuk posunúť tam, kam v kontexte iných nástrojov na zázname vyznie najlepšie (samostatne aj v celku). Pri zacielení páru mikrofónov na oblasť 12. pražca treba dávať pozor aj na stereo panorámu. Aj pri close mikingu a XY pozícii mikrofónov  je nádherne počuť stereo image a dokonca ani nepociťujem potrebu dať na stopu low pass - zrejme s inými nástrojmi v mixe by som ho už ale dal. Western gitara - niet absolútne čo vyčítať. 

Soprán sax - nahrávaný vo vzdialenosti cca 2,5 m dá vyniknúť aj ambientu môjho napoly utlmeného live roomu no stále počuť i detaily ako nádychy. Veľmi pekný okrúhly tón i s jazzovou kovovou hubicou. Úplná fajnotka.

Altka - na „close miking“ to pri nej nebude. Nahrávaná cca na vzdialenosť 1,5 m. Zvuk je síce prirodzený, no pri sólovom nástroji by som použil miernu ekvalizáciu vo výškach.

Pri teste sme skúšali nahrávať ukážky na nástroje ktoré boli aktuálne k dispozícii, tento typ mikrofónov pri preukázanej kvalite iste dobre poslúži aj v iných situáciách, ako napr. pri overhead snímaní bicích, nahrávaní akustického klavíru, či pri dvojmikrofónových nahrávkach komornej hudby.
 

tf5
 

PLUSY

Neuveriteľne nízky šum, vlastne žiadny a to som preamp vytiahol na cca 40 dB gainu!

Úžasne verné podanie zvuku do najmenšieho detailu. Stereo bar s označením vzdialeností a uhlov na pozíciu XY i ORTF. Schopnosť snímať priestor a možnosť pracovať kreatívne s dvoj- až trojrozmerným zobazením nástroja v panoráme. Túto prednosť možno pripísať iste aj starostlivému spárovaniu mikrofónov (hand-selected).

MÍNUSY

Je tak realistický, že neodpustí ani najmenšie zaváhanie, hlasnejší nádych, šuchnutie vlastného oblečenia, čo môže byť pri close miking sa nie vždy hodí, hoci tichšie akustické nástroje sníma excelentne aj zblízka. Určite dá krásne vyniknúť priestoru a lokalizácii zvukov v panoráme i hĺbke, pri nahrávaní vo výbornej sále. Negatívom môže byť cena, pomer výdavku a zisku však treba posudzovať individuálne a s vedomím 10-ročnej záruky. 

 

husle
 

 

ZÁVER

Vysoko kvalitný stero pár mikrofónov vhodný na profesionálne nahrávanie s vysokým rozlíšením detailu. Hlavne vo vážnej hudbe, zborovom speve či akustickom jazze s dôrazom na kvalitný ambientný dozvuk nahrávacieho priestoru. Ak už nie kvôli cene tak určite kvôli ich precíznosti to nie je hračka pre „bedroom producers“. Či si tento model Rode pri cene podobnej ako Neumann nájde svojich priaznivcov je otázne. Ja si však myslím, že kto robí kvalitnú hudobnú produkciu, tak nerozmýšľa nad cenou lež nad výkonom. A ten je po každej stránke špičkový.

 

MICHAL OBERMAN

 

 

Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 35 790 Kč / 1 425 €

tf5_rode

 

Článok patrí k časopisu: