SISA MICHALIDESOVÁ * Majster a Margaréta (recenzia CD)

LP Studio

*****

Na najnovšom Sisinom opuse nájdeme 13 skladieb. Je to skôr jazzová suita zložená z 13 častí. Názvy skladieb sú vlastne odkazy na jednotlivé časti knihy a vyjadrujú istú náladu. Znalci diela môžu konfrontovať, súhlasiť, alebo aj nie. Veď o tom je umenie.

Sisa na tomto CD opäť dokazuje, aká bravúrna je skladateľka, ale aj programátorka, ako vie pracovať v štúdiu. Skladby sú logicky vystavané, majú napätie, logiku. Malými skvostami je päť krátkych skladieb - predelov, kde skladateľka bravúrne aranžuje orchester a evokuje odkazy na skladateľov ruskej moderny, Šostakoviča či Stravinského. Za pevnou štruktúrou sa skrýva nesmierne penzum energie. Sisinu predstavu doviedli takmer do dokonalosti spoluhráči po ktorých neomylne siahla. Ľuboš Šrámek – klavír, Pavol Bereza – gitara, Peter Preložník – klávesy, Róbert Vizvári – basgitara, Igor Sabo – perkusie, Marian Ševčík – bicie. Na nahrávke vystupuje aj množstvo hostí – Kornél Fekete-Kovács, Andrej Šeban, Linda Ballová, Peter Adamov, Mária Kmeťková, Stanislav Palúch, Mucha Quartet, Juraj Griglák, Martin Gašpar, Nikolaj Nikitin a Viktória Strelcová. Texty k dvom skladbám napísal Peter Konečný. Ako vidno, samé hviezdne mená. Ich obsadenie ale nie je samoúčelné len aby ohúrila. Gitarové sóla Pavla Berezu či husle Stana Palúcha nám pripomenú najlepšie časy Mahavishnu Orchestra. Nie je to však nejaká nostalgická spomienka. Celý album je na výsosť moderný a do fussion prináša prístup, aký chýba mnohým súčasným kapelám, ktoré sa snažia o čosi podobné, a to je invencia. Moderné uchopenie podstaty tohoto žánru s absenciou klišé. Sisa, tak ako McLaughlin pred 50. rokmi siahol po Gayle Moranovej, angažovala opernú divu Lindu Ballovú. Jej prínos je inšpiratívny a hlavne nie je samoúčelný. Zvuk všetkých kláves je zosnímaný a zmixovaný tak, ako to vie len Peter Preložník. Nádherný zvuk klavíra sa miesi s klasickým Rhodes či plášťom elektronických zvukov á la Brian Eno.

Sisa Michalidesová skrátka namiešala tento opojný a magický koktajl s veľkou bravúrou a ľahkosťou a pripravila pre poslucháčov opojný zážitok. Odporúča sa počúvať od začiatku do konca, na jeden nášup!!!