SITRA ACHRA * SITRAcoustic (recenzia CD)

sitraachra

Kapela Sitra Achra oslávi tento rok už svoje 15. narodeniny a dá sa povedať, že je slovenskou bluesovou legendou. Jedná sa o zostavu šiestich skúsených a pracovne veľmi vyťažených hudobníkov. Jej repertoár pozostáva predovšetkým z bluesových klasík, ktoré však jej členovia zaodievajú do vlastných, skutočne originálnych aranžmánov. Okrem špecifického spevu Ericha „Boboša“ Procházku a jeho virtuóznej hry na ústnych harmonikách bol pre mňa vždy symbolom Sitry Achry zvuk dvoch elektrických gitár. No v novembri 2020   vydalo toto hudobné zoskupenie štúdiový album „SITRAcoustic“.

Prvý akustický album v histórii kapely Sitra Achra bol nahraný v štúdiu Kovadlina v Modre u zvukového majstra Jána Mudrocha, ktorého prácu treba pochváliť.

Vtip a nadhľad prezrádza obal albumu. Je na ňom akoby stopa po hrnčeku s kávou. A tak som si uvarila kávu a šla som počúvať.

Oproti predošlému albumu „Sitra Achra III“. cítim v „SITRAcoustic“ menej temnoty, ale čarovný pocit z pravých tónov v pravom čase a na pravom mieste aj tu funguje bezchybne. Je to príjemná a pohodová muzika, ktorej však nechýba hĺbka. Vo všetkých skladbách to pod povrchom vrie, stále sa niečo zaujímavé deje. Hudobníci tu tvoria úžasnú hudbu i atmosféru mnohých tvárí. Bobošov magický spev obsahuje ležérnosť aj napätie a hudobné nástroje vyjadrujú obrovské spektrum slovami nepopísateľných nálad. Hra Martina Gašpara na kontrabase i sofistikované bicie Igora „Ajdžiho“ Saba dodávajú skladbám zvláštne kúzlo. Gitaristi Štefan „Pišta“ Lengyel a Martin Zajko sa svojím hraním na akustických gitarách navzájom pekne dopĺňajú, hoci každý z nich má iný, osobitý štýl.  Martin Wittgruber dodáva náladu tónmi Hammond organu a klavíra – akoby pridával smotanu do kávy.

Ťažko je mi vybrať skladbu z albumu SITRAcoustic, ktorá je môjmu srdcu najbližšia. Zaujala ma napríklad skladba „Cajun Moon“ s takmer až veselou harmonikou. Pri tej som si povedala, že je to „Sitra Achra light“. Potešila ma i  jediná inštrumentálka na tomto albume, „Hideaway“, a skladba „The Mojo Boogie“, v ktorej hrá Martin Zajko technikou slide.  Skladba uzatvárajúca album „I´m In The Mood“ je ozdobená zaujímavými zvukmi perkusií. Hoci trvá vyše 11 minút, rozhodne nenudí.

Cédečko „SITRAcoustic“ bude mať čestné miesto v mojej zbierke hudobných nosičov. A hrnček s kávou si naň určite klásť nebudem.

* * * * *