TEEBS * Estara

teebs-estara

Album Estara amerického producenta elektronickej hudby Mtendere Mandowau, známeho ako Teebs, má ambíciu byť príjemnou presvetlenou elektronickou hudbou so sviežim chill out charakterom. Pracuje so snivými éterickými harmóniami a optimistickými zvukmi s prvkami ambientu. Pripomenúc si slová Jeana Michela Jarreho o vhodnosti jeho hudby do výťahov a supermarketov, aj tento elektronický produkt sa ako zvukové pozadie hodí  takmer všade. Znesie ho aj akákoľvek kultivovaná chill out zóna či dizajnový obchodný priestor. V úvode zaujmú efektne namiešané elektronické basy, škoda, že sa po chvíli stanú príliš dominujúcimi (závisí na čom sa počúva). Nahrávka je plná jednoduchých melódií. Sú nevtieravo tvarované ambientnými elektronickými efektmi, samplami aj akustickými nástrojmi: spätne pustený zvuk, rozličné elektronické hrkálky a chrastítka, efekty vynárania hlavy z vody do plného zvuku, šteboty a žblnkoty, loopy, praskanie, emulované šumy či lupance ako pri odpojení či zapojení signálového kábla do nabudeného vstupu zosilňovača. Všetko je však decentne a inteligentne namiešané v prospech celkového „slnečno snivého“ vyznenia. V  skladbe Holiday hosťuje zaujímavý a talentovaný multi-hudobník Jonti. V úplnom závere nahrávky sa vynorí príjemný basový klarinet s akustickou gitarou (oboje Lars Horntveth) v opakujúcej sa éterickej téme. Zdá sa však, že tento druhý Teebsov album nie je prijímaný tak dobre ako jeho debut Ardour, ktorý bol viac hip hopový. Tento typ ľahko prchavej hudby má dnes svoj existenčný priestor pevne vykolíkovaný. Stal sa autonómnou vetvou na hudobnom strome. Rastie si slobodne vlastným elektronickým smerom. Veď priestor pre kreativitu a fúzovanie má obrovský, je schopný zužitkovať prakticky všetko. Ale rovnako ako keď jazz nasával rock a ďalšie vplyvy, vždy zostal dominujúcou substanciou, tak aj tu ňou ostáva elektronika, jej kompozičné, technické a emočne konštrukčné limity.

 

Rado Tihlárik

***

 

Kúpiť / vypočuť tu: Wegart

Článok patrí k časopisu: