WAKING VISION * The Breathing Earth (recenzia)

waking_vision

WAKING VISION

The Breathing Earth

Pavian Records

****

Tak sa spolužiaci Martin Valihora a John Shannon opäť zišli na spoločnej nahrávke po dlhých 17 rokoch. Tento raz v New Yorku, aby v občasnej formácii, Waking Vision, ktorá má za sebou už tri albumy, nahrali štvrtý.  Stálymi členmi tria sú obaja menovaní, doplnení tentoraz kontrabasistom Petrom Slavovom (skvelý bulharský kontrabasista žijúci v New Yorku. Nahrávky s Joe Lovanom či Quincy Jonesom). Všetci sa samozrejme poznajú z hrania po rôznych kluboch Veľkého jablka ale predovšetkým ich spája spoločné pôsobenie na ikonickej Berklee College of Music, kde na prelome 90. rokov  všetci študovali. Spomenuli si aj na ďalšieho spolužiaka, Ruslana Sirotu (1980), Izraelského klaviristu ukrajinského pôvodu, ktorý okrem pôsobenia u Stanleyho Clarka hral aj Chickom Coreom či Marcusom Millerom. Môžem povedať, že táto hviezdna formácia sa dokonale zaskvela na slovenskom labeli v 10 kompozíciách Johna Shannona, čo je pre vydavateľstvo Pala Maruščáka určite skvelý zárez do jeho portfólia. Skladby prinášajú sviežu hudbu s výraznými melódiami. Mäkký zvuk gitary, elektrickej či akustickej, kontrabas pripomínajúci miestami basgitaru a pestré, dynamické Valihorove bicie tvoria dokonalý súzvuk. Klavír hviezdneho Sirotu zaznie len v dvoch skladbách, nie je však v popredí, ale harmonicky uzatvára Shannonovu gitaru a unisono podporuje melódiu. Je to hudba, ktorú je ťažko zaradiť. Je skvelé, že súčasný jazz nie je len nekonečné omieľanie starých harmonických klišé. Európa priniesla od prelomu 60. a 70. rokov do tejto hudby nové harmónie zvuky, a takí hráči a komponisti, ako Jan Garbarek, Terje Rypdal, ale aj Tomasz Stanko či Miroslav Vitouš, zanechali nezmazateľnú stopu. Jazz sa z klubov čoraz viac presúval na veľké hudobné scény a vstrebával a stále vstrebáva do seba mnoho iných vnemov. A hudba Waking Vision je presne taká. Je to skrátka hudba plná zážitkov, citu, melanchólie ale aj vzrušenia. Hudobníci hovoria, že prehovára priamo do duše, pretože odtiaľ aj vychádza. A je to poznať.