THE YOUNIVERSE * CMYK (recenzia CD)

youniverse

Tammy Nižňanská Jerguš Oravec, ktorí si hovoria The Youniverse, po dvoch rokoch práce vydali CD a 2LP pod názvom CMYK. Názvom chcú vyjadriť pestrosť hudby, ktorú prezentujú na albume, ale aj svoje životné a ľudské postoje. (CMYK sú skratky štyroch základných tlačiarenských farieb). Tammy je výlučná autorka anglických textov a Jerguš hudby, ktorú aj sám nahral. The Youniverse silno pripomínajú prvé nahrávky The Black Keys, ktoré ma svojho času dostali. Tak ako aj, napriek istej šablóne, tento album.

Všetkých šestnásť troj až štvorminútových skladieb má drajv a napätie, takže sa do konca nenudíte. Stačí si pustiť prvú, surovú Silver, a je jasné o čom to bude. Miestami počujeme ambient music, či odkaz na Hendrixa - Ammo Box alebo Nightmare. Je to akoby improvizácia. Oravec krátke témy však postupne rozvíja do plnohodnotných skladieb vrstvením playbackov do naprogramovaných bicích. Niežeby sme podobné veci v živote nepočuli, ale toto je napriek všetkému stále viac blues, ako experiment - Master Printer. Je to však iné uchopenie témy, spracovanie ktorej je vysoko súčasné. Zaujme skôr mladých divákov na koncertoch v Majesticu, ako na festivale zameranom na blues. Jerguš úročí svoj veľký talent, bluesové cítenie, ale aj moderné hip hopové trendy, či prvky minimalizmu, či dokonca folklóru - If God Would Give. Napriek všetkej elektronike a skresleniam je to stále gitarová hudba, kde počujeme aj mimoriadne sólo, či skoro hitovku Aftershock. Tammy má bluesový fíling, vynikajúco frázuje, intonuje a má perfektnú, autentickú angličtinu. Jej spev je živelný, vlastne nič nepredstiera, možno pozorovať odkazy na Bowieho obdobie z čias albumu Heroes či prvé albumy Beth Hart. Tammyne vzory ale môžu byť celkom iné. To nie je podstatné. Podstatné je to, že je uveriteľná.

Vydanie albumu predchádza slušné promo, kopa krásnych merchandinse, nápadito spracované 2LP, otvorenie pop-up shopu v Trenčíne. Skrátka, Jerguš Oravec & Tammy Nižňanská tvoria pár nielen v živote, ale aj v biznise a na pódiu. A to je pre slovenskú hudbu perfektné!

****1/2