ŽIVO & IVO CICVÁREK * Morytáty a romance (recenzia CD)

cicvarek

Folkrocková kapela Ivo Cicvárek & Velký svět si v roku 2022 dala nový krátky názov: ŽIVO. Album „Morytáty a romance“, ktorý pod týmto názvom nahrala, naozaj prekypuje životom, láskavým i krutým. Podčiarkuje to i obal albumu ladený do červena. Zostava kapely sa ustálila ako trio: Ivo Cicvárek – spev, klavír, gitara, sample, Radim Grünwald – bicie a Jakub Lutner – basová gitara. Ich symbióza je zdrojom energie a inšpirácie.

Živo nahralo album s celou plejádou vynikajúcich hostí. 12 pesničiek (vrátane jedného CD bonusu) z autorskej dielne Iva Cicvárka obohatili speváčky Markéta Tulisová, Veronika Bartošová a Lada Šimíčková, speváci Robert Křesťan a Darek Neumann (v jednej pesničke hrá i na ústnej harmonike), gitarista Norbi Kovács, hráč na hammonde Jakub Zomer, multiinštrumentalista Luboš Malina, violončelista Pavel Čadek, cimbalista Michal Grombiřík, akordeonista Nikolaj Petruk, kontrabasista Petr Pospíšil, hráč na elektrickej gitare, basovej gitare a  tamburíne Jakub Šimáně (jednu pesničku ozvláštňuje aj repom), hráč na basklarinete Jan Vašina a David Gregor, ktorý v jednej pesničke spieva zbor.

Pesničky, ktorých aranžmány sú všetky kolektívne, teda prinášajú rozličné nálady, temperamenty a zvukové farby. Echá minulosti sa v nich spájajú s modernými prvkami a texty necharakterizuje len poetika, ale v každom z nich sa skrýva niekoľko plánov. Album je epický, obsahuje príbehy, často s takmer filmovou atmosférou. Navyše, „Morytáty a romance“ sú poctou rôznym hudobným žánrom, ktoré Ivo Cicvárek počúval, keď mal približne 15 rokov. Preto na albume môžeme nájsť nielen ozveny trampskej hudby, ale napríklad i diska z 80. rokov či hudby kapely Depeche Mode. Svižnosť a temnota sú tu dávkované tak akurát.

Inšpiráciou pri tvorbe albumu boli Ivovi Cicvárkovi tiež staré pesničky o pirátoch, o láske (romance), o vraždách (morytáty) a dobrodružné príbehy (od Julesa Verna, Karla Maya a iných). Výsledok je kompaktný, hoci príbehy sú rozmanité. Napríklad pesnička „Róza“, hudobne ako vystrihnutá z francúzskeho kabaretu, ponúka mrazivý a bezútešný príbeh ženy, živiacej sa najstarším remeslom. Markéta Tulisová spieva o jej osude s jemnou iróniou, s odstupom, no medzi riadkami zaznieva empatia. Bluesovú „Baladu o poslední bouři“ s nádychom westernu skvele spieva Darek Neumann. Je o „starom pirátovi“, rozhodnutom odpojiť sa od (sociálnych) sietí a užívať si svoj život, kým ešte trvá, aj keď to nemusí dobre dopadnúť. A rocková balada „Ostrovní romance“ so sugestívnym spevom Roberta Křesťana nám pripomína, že človek by sa nemal pre vysoké ambície vzdávať samého seba. Vyslovene o vražde je len pesnička „Morytát o posledním dechu“ a mnohé texty obsahujú i povzbudenie a nádej. Tie zaznievajú napríklad v pesničke „Před koncem války“ či v bonusovej pesničke „Do tváří“, ktorá uzatvára CD verziu a bola nahrávaná korešpondenčne počas prvého pandemického lockdownu na jar 2020.

Po vypočutí albumu „Morytáty a romance“ mi prišlo na um, že keď si minulosť takto porozumie so súčasnosťou, má to budúcnosť.

* * * *

RUŽENA ŠÍPKOVÁ