ZUZANA SUCHÁNKOVÁ * Blúzy & Šansóny (recenzia CD)

Nadžánrová speváčka, hudobníčka a autorka pesničiek Zuzana Suchánková sa preslávila  predovšetkým na slovenskej bluesovej scéne, kde sa stala držiteľkou rôznych ocenení. Nie sú jej však cudzie ani spirituály, gospely, jazz, folk, soul, šansóny či latino (pôsobila napríklad ako lektorka spevu na Letných jazzových workshopoch) a necháva sa nimi inšpirovať aj pri svojej pesničkárskej tvorbe. Jej predošlý album „Čajka“ (2014) je už celý autorský a Zuzana Suchánková v tejto dobrej tradícii pokračuje: jej najnovší album s názvom „Blúzy & Šansóny“ (2023) tiež obsahuje výhradne vlastné pesničky.

Textovo sa na oboch albumoch kladie dôraz na vlastný názor, uvedomovanie si svojich koreňov a na uvážlivosť, slobodomyseľnosť a pozitívny prístup k životu, ktorý je často neľahký.  Rozhodne to nie sú prvoplánové, ľúbivé pesničky o láske. Oba albumy majú príjemné, pekne urobené obaly a booklety so všetkými textami. Každý z nich obsahuje presne 10 pesničiek. „Čajka“ je rozmanitejšia hudobne, pretože na „Blúzoch & Šansónoch“ sa podieľalo menej hudobníkov. Zuzana Suchánková na najnovšom albume zápalisto spieva a hrá a tentoraz siahla síce len po akustickej gitare, no pridala aj ústnu harmoniku. Tým podčiarkla svoju rolu pesničkárky a tiež svoju svojskú, intímnu výpoveď v pesničkových textoch. Na „Blúzoch & Šansónoch“ ju citlivo, decentne a spoľahlivo sprevádza rytmika, ktorú jej fanúšikovia dobre poznajú z koncertov: basgitarista Jozef Hladný a hráč na perkusiách Frédéric Miskiewicz.

Už pri albume „Čajka“ som mala pocit, že dôležitým elementom je pre Zuzanu Suchánkovú  voda a „Blúzy & Šansóny“ mi to potvrdili.  Voda – symbol života sa v textoch vyskytuje napríklad v podobe rieky, snehu, ľadu či snehových vločiek. Pesnička „Zachráňme nás“ vyzýva do boja za pravé hodnoty, za to, na čom v živote naozaj záleží. V nasledujúcej pesničke priletel majestátny „Albatros“. Hoci mi najprv evokoval rovnomennú báseň Charla Baudelaira, je o hľadaní spriaznenej duše. „Dobrá rada“ radí odohnať čierne myšlienky a strachy a žiť tu a teraz. Silná je pesnička „Notre Dame“ o ničivom požiari tejto slávnej parížskej katedrály. Pripomenula mi pesničku s rovnakým názvom i témou, ktorá sa objavila na rovnomennom albume slovenského pesničkára Petra Janků (2020). Každá z týchto dvoch pesničiek je však autentická a ostáva sama sebou. Hĺbavá pesnička „Pri Dunaji“ je plná spomienok na detstvo, mladosť i predkov. Angažovaná „Pieseň pre Jána a Martinu“ prináša ďalšiu silnú výpoveď. Témou pesničky „Skúšam sa“ je boj so sebou samou a urputná snaha porozumieť svetu. Text pesničky „Snehová kráľovná“ opisuje chladný, rezervovaný prístup k životu a naopak, v „Zamknutom blues“ sa spieva o láske a zvádzaní v bluesovom rytme. Album uzatvára pesnička „Život je div(n)ý prúd“ o životných zmenách, ktoré dokážu človeka poriadne potrápiť.

Tvorba Zuzany Suchánkovej si zaslúži pozornosť, či sa už vznáša na krídlach čajky alebo albatrosa. Je obsažná, poslucháčsky prístupná a plná života a publikum to iste ocení.

***1/2

RUŽENA ŠÍPKOVÁ