7RAY * JAZZY ZOETROPE (studio and live recording) 2LP

7RAY

 

Milovníkom kvalitných gramofónov a audio reťazcov za prístupné ceny, netreba firmu Pro-Ject predstavovať. Jej zakladateľ Heinz Lichtenegger sa v roku 1991, keď nápor digitálnej hudby narastal a produkcia CD nosičov bola obrovská, dal na tŕnistú a vtedy neistú cestu, a ako vyznávač analógového zvuku začal s produkciou gramofónov. Čas mu však dal za pravdu a dnes síce hudbu streamujeme, ale dokonale si ju vychutnávame opäť z vinylových platní. Takmer všetci interpreti vydávajú svoje opusy už na všetkých nosičoch a po vinyloch sa dopyt neustále zvyšuje. Všetko sú to ale nahrávky digitálne, následne prepísané na analóg, v tomto prípade vinylovú platňu. 

            V hlave pána Lichteneggera a rakúskeho speváka, gitaristu a aj veľkého audiofila 7RAYa, sa zrodil nápad rozšíriť pôsobenie firmy aj na vydávanie vysoko kvalitných audionahrávok. Prvý výstup sa práve krúti na gramofóne a musím povedať, že úmysel sa vydaril. Ale pekne po poriadku.

            7RAY, žijúci v LA dal do kopy komorné jazzové kvinteto a nahrali dve platne, jednu štúdiovú, a jeden live záznam. Štúdiovka sa nahrávala vo Viedni v známom štúdiu Baumgarten, kde vzniklo mnoho významných nahrávok v 60. a 70. rokoch. Je to veľká koncertná hala, kde je dostatok priestoru na to, aby tam vošiel obrovský klavír Bosendorfer Imperial Grand 305 (!). Muzikanti boli sústredení okolo tohoto nástroja v kójach so skleným priezorom, aby na seba videli. Nahrávalo sa na vintage mikrofóny Neumann U47 a M49. Kompletný signál bol zaznamenaný bez editovania, a to v štúdiovej aj live verzii, a zaznamenal sa na pás rovno s mixážneho pultu. Ten bol legendárny britský pult CADAC 32 zo 70. rokov, na ktorom bolo spracovaných mnoho známych nahrávok ako „Night at the Opera“ od Qeen, „London Calling“ od Clash a mnoho iných legendárnych opusov. EMT Gold Foil Reverb a CADAC Equalizers boli teda použité na prvotné spracovanie nahrávky. Mixovalo sa priamo na pol a štvrť palcové pásky, na 24 stopové magnetofóny Studer A800 a Studer A80.

 

 

            Výsledný zvuk je veľmi autentický. Analógovo mäkký, neagresívny aj keď počúvate s volume značne za polovicou. Nástroje sú prirodzené a nahrávka je priestorovo plastická, takže je počuť klasický pódiový zvuk. Live nahrávka je tak isto veľmi kompaktná, veľmi sa približuje štúdiovej. Veľmi ľahko nadobudnete pocit, že ste tam a radi by ste si objednali čašu vína.

Muzikanti, 7RAY - spev a gitara, Simon Plötzeneder - trubka, Olever Kent - piano, Dusan Novakov - bicie a Uli Langthaler -  kontrabas, nahrali 17 skladieb (9 štúdioviek a 8 live) bravúrne a veľmi dobre sa počúvajú. Repertoár tvorili klasiky, „Blue Moon“ od Richarda Rogersa, „Nature Boy“ Adena Ahbeza (poznáme aj z repertoáru Petra Lipu) či Gershwinovu „Foggy Day“, alebo „Lady is a Tramp“. 7RAY dobre frázuje, má cit pre rytmus, ale pravdepodobne sa vám nevryje do pamäti. Celé kvarteto však hrá skvelo, všetci sa blysnú bravúrnymi sólami a mohli by doprevádzať akúkoľvek spevácku hviezdu. 
 

7ray_tape

 

 

Oba 180 gramové vinyly som počúval na zostave vyššej strednej triedy:

PPP-035 lampový zosilňovač*

Lamp. predzosilňovač - Pro-Ject Tube Box DS*

Gramo -  MS-Audio Turntable* 

*DIY Audio komponenty od www.ms-audio.sk

Ramienko - Pro-Ject RPM-4

MM-Prenoska - Grado Prestige Blue 2 

Reproduktory - MB Quart Q1000

Signál. káble - Cardas 300B Micro

Repro káble - Qed Silver Special 25th Anniversary Edition

 

Firme Pro-Jekt a Heinzovi Lichteneggerovi  sa podaril ich úmysel splniť do bodky a z drážok gramofónu počúvame jednu špičkovú nahrávku za špičkovú cenu 39,90€. Môžete si objednať aj magnetofónový pás skopírovaný priamo z master tape za 499,00€.  

Netrpezlivo budem čakať, čím nás firma prekvapí v ďalších počinoch.

 

JÁN GRAUS

 

 

Článok patrí k časopisu: