ANNA GADT, AGA DERLAK TRIO, EARLY BIRDS (recenzia 3 CD)

AGA DERLAK TRIO

Healing

***1/2

EARLY BIRDS

Swit

****

Nemôžem si pomôcť, ale pri počúvaní produkcie firmy Hevhetia pociťujem hrdosť a zadosťučinenie. Hrdosť preto, lebo to, čo Jano Sudzina ako producent stvára, je nie len záslužné, ale obdivuhodné. Zadosťučinenie, lebo toto (produkovanie jazzových a iných nahrávok) som obdivoval niekedy v sedemdesiatych rokoch u Nemca Manfreda Eichera a jeho ECM. Úrovňou nahrávok, ich kvalitou zvukovou aj výberom interpretov si s renomovaným vydavateľstvom nezadá.

Sudzina neomylne siaha už niekoľko rokov po Poľskej mladej (sic) scéne a vydáva jeden skvelý album za druhým. Viem, už som to niekde napísal, ale musím znovu… Tentoraz mám v prehrávači postupne CD jazzových zoskupení, kde hlavné protagonistky sú dámy. Všetky tri nahrávky sú nadpriemerné.

Anna Gadt prezentuje poľskú renesančnú hudbu. To je skvelý počin. Ona nie je len interpret, ale túto hudbu posúva do súčasnosti svojim originálnym prístupom, inštrumentáciou - akordeón Zbigniewa Chojnackého a bicie Krzystofa Gradziuka - ale i svojim spevom a ohromnými improvizačnými schopnosťami. Na album zaradila aj tri svoje kompozície, čím konfrontuje svojskú schopnosť jazzovej improvizácie so skladbami zo 16. storočia. Tí, čo sa ponoria do tohoto albumu na celých 57 minút, budú odmenení silnými emóciami a veľkou radosťou.

Prístup k interpretácii a skladbe u Agnieszky (Aga) Derlak je trochu tradičnejší. Komorné jazzové zoskupenie tria dáva ale priestor všetkým trom predviesť svoje interpretačné schopnosti a citlivé uchopenie skladieb protagonistky. Započúvame sa do krásnych impresií aj do rytmickejších a coolovejších vecí. Trio vzniklo v roku 2012 z absolventov Chopenovej hudobnej akadémie. Vydalo u Hevhetie už svoj debut a teraz počúvame jeho druhý, liečivý album s príznačným názvom Healing. Poľská scéna má veľkú klaviristickú jazzovú tradíciu a Aga v nej zdarne pokračuje. Vychádza z Jarretovsko – Coreovských inšpirácií, jej hudba je introvertná, ale aj výbušná (Recovery). Je mi ťažko povedať, v ktorej polohe je zaujímavejšia. Trio pravidelne vystupuje na jazzových festivaloch, kde na každom je ozdobou.

Zoskupenie Early Birds okolo speváčky Martiny Kwolek prináša príjemnú hudbu na pomedzí žánrov. Vynikajúci zvuk a interpretácia zaručujú albumu úspech. Spev Martiny v popovejších polohách nie je tak plný a temný, ako napríklad Sade, ale jej skladby sú niekedy v podobnom duchu. Túto náladu najviac podtrhuje tenorsaxofón Kuba Chojnackiego. Z desiatich skladieb je 9 z Martininho pera. Skladbám nechýba ľahkosť a moment prekvapenia, či už rytmický alebo harmonický. Zo všetkých troch CD má toto najveselší obal, ktorý dokonale korešponduje s obsahom.

Opäť skvelý záťah v poľských jazzových vodách na slovenskom labeli!