ESPERANZA SPALDING * Songwrights Apothecary Lab (recenzia CD)

esperanza

Universal/Concord Records

***1/2

Ôsmy štúdiový album americkej vokalistky a basgitaristky a skladateľky - poradie si môžete prehodiť - je liečivý. A to doslova a do poslednej noty. Táto 37 ročná rodáčka z Portlandu v Oregone, držiteľka štyroch cien Grammy, sa na tomto albume rozhodla prispieť svojou troškou pri odstraňovaní následkov ťažkých duševných stavov, kríz a depresií. To, že hudba lieči, nie je nič nové. Esperanza sa ale v 12. skladbách (12. Formwelách, ako nazvala skladby tohoto albumu) snaží v každej zamerať na riešenie iného problému.

John Coltrane  raz povedal: „Rád by som objavil metódu, že ak chcem, aby pršalo, začalo by hneď pršať. Ak je jeden z mojich priateľov chorý, rád by som mu zahral určitú pesničku a on by sa vyliečil; keď by bol na mizine, vydal som inú pesničku a okamžite by dostal všetky peniaze, ktoré potreboval.“  Esperanza verí, že toto je možné, aj keď nie doslova. Ale duchovná zložka hudby bola - hlavne v 60. a 70. rokoch - a stále je v záujme muzikantov. Skladby Spaldingovej vyprodukované jej Laboratóriom idú ale ďalej. Sú objavné v metóde ich vzniku a slovo „lekárnik“ im dáva nádych ľudovej medicíny. Pri tvorbe E.S. konzultovala účinky s odborníkmi z oblasti hudobnej terapie, neurológie, súfizmu (istý druh indického mysticizmu zameraný na islamskú spiritualitu). Jednotlivé Formwely sa snažia zasiahnuť vždy iné centrum v mozgu a dať mu tie správne signály na prekalibrovanie chemických reakcii a tak zasiahnuť práve ten správny orgán, či nerv. Nedá sa povedať, že by hudba bola čisto meditatívna, ale je iná, ako sme možno u Spaldingovej zvyknutí. Nie je tu improvizácia, hudba je starostlivo formulovaná, no jej hlas je stále uvoľnený, sám schopný liečiť, uvoľniť myseľ a telo. Nahrávalo sa na rôznych miestach USA, a skladby sú radené do akýchsi cyklov. Zaznie tak indická hudba, náznak folku ale aj, od E.S. očakávané groovy, tentoraz obalené do orchestrálnejšej formy.

Album vznikal za pomoci producenta a speváka Corey Kinga, Leo Genoweseho na klavír a v jednej skladbe (Formwela 3) zaznie aj saxofón Waynea Shortera. To aby som spomenul tých najdôležitejších spolupracovníkov a spoluautorov.  Možno to nie je album na prvé počutie a skutočne si bude treba nájsť skladby podľa nálady. Verím, že sa vám to podarí.