IRENA BUDWEISEROVÁ A JAKUB RACEK * Křídla (recenzia CD)

budweiserova

Kto má v láske spievaný blues a zvlášť ten poctivý, miestami drsný a až ortodoxný, ten by mal siahnuť po nahrávke Ireny Budweisserovej s gitaristom Jakubom Racekom. Niekdajšia členka folkového fenoménu Spiritual kvintet prichádza so svojím už desiatym sólovým albumom, na ktorom zúročila s Racekom viac než štyri roky koncertnej spolupráce. Na albume má gitara veľmi dominantné miesto, popri niekoľkých kúskoch so sprievodom klavíra. Multiinštrumentalista a virtuóz pôsobiaci v bluegrassovej kapele Monogramy Irenu nielen hudobne sprevádza, ale na albume s ňou naspieval niekoľko duetov.

Množstvo spomenutých žánrov je na nahrávke premixovaných ako v bomboniére Forresta Gumpa. Jazykom blues a spirituálu je angličtina a úvod patrí poctivému gitarovému fílingovému nápevu „Lord, Help the Poor and Needy“. V peknej úvodnej prehliadke čistých gitarových aranžmánov s jemnou podporou perkusií, akú počuť v autorskej interpretácii Jessie Mae Hemphill, ale Irena Budweisser nevybalí svoje zbrane v absolútnej paráde. Živelnosť, drajv, ráznosť a štipka improvizácie, to všetko je v prvej skladbe dávkované postupne. Duetové spracovanie sprituálu vystrieda šansón blízky bluesovej balade v českom jazyku. Za sprievodu klavíra sa pomaly plazia gitarové vyhrávky, kráčajúce, ale aj vybočujúce zo smeru známych štandardov.

Pomerne známy osobitý a emotívny štýl Budweisserová preosieva cez spleť žánrov a jazykov. Kým si poslucháč privykne na presedlanie z angličtiny na češtinu, dôjde k zmene a to aj v samotných skladbách. Angličtina sa s češtinou nestriedajú šachovnicovo, album pomenovaný „Křídla“ vyznieva viac v prospech angličitiny, ale aby toho nebolo málo, zaznie aj španielčina (Los Bilbilicos). Priaznivci hry na akustickej gitare si prídu na svoje, lebo zo spirituálu, blues, šansónu sa prepočúvame cez bluegrass až ku flamengu. Dôjde dokonca aj akémusi generačnému priblíženiu cez beat a funky.  Či ide o našu šálku čaju sme odsúhlasili pri prvej skladbe.

***1/2