JUAN GARCÍA-HERREROS aka SNOW OWL * Snežná sova ako symbol jednoty (rozhovor)

 

Pochádza z hlavného mesta Kolumbie - Bogoty, narodil sa v roku 1977 a v žilách mu prúdi indiánska krv. Muzikantsky vyrástol na modernom jazze, aký sa hrá v Spojených štátoch, kam sa s rodinou presťahoval v deviatich rokoch. Ten kombinuje s hudobnou kultúrou Latinskej Ameriky, ale aj ďalších európskych národností. V 26 rokoch sa presídlil do Viedne, kde má blízko k hudobníkom z Balkánu. Vo svojej predošlej muzikantskej kariére spolupracoval so špičkovými osobnosťami svetovej hudby ako Al Jarreau, Christina Aguilera, Elton John a mnohí ďalší. Jeho 66 hudobných videí na YouTube už v súčte prekročilo hranicu 6,5 milóna zhliadnutí. Basgitarový virtuóz a pozoruhodný skladateľ Juan García-Herreros si hovorí tiež Snow Owl, pričom snežná sova je pre neho: „symbol naliehavej potreby všetkých nás, obyvateľov tejto planéty, po vzájomnej zhode rozličných kultúr.“

 

 

Do Nového Mesta prichádzaš v pomerne krátkom čase znova. Čo chystáš na tohtoročný OpenJazzFest?

Bolo mi potešením hrať v Blue Note minulý rok (17. X.) a som veľmi vďačný za ďalšiu príležitosť, ktorú využijeme na to, aby sme s kompletnou zostavou kapely predstavili našu novú platňu The Blue Road. Môžete očakávať, že to bude fantastický výlet naprieč ľudskou dušou.

 


Open Jazz Fest

Prezraď niečo viac o aktuálnej zostave tvojej skupiny.

Chystáme sa prísť na Slovensko s niečím ako „Spojené národy“ svetových umelcov. Na bicie s nami hrá legendárny hráč na Tupan (balkánsky tradičný bubon), Stojan Jankulov z Bulharska, náš srbský „ambasádor“ Nikola Stanosevič bude hrať na klávesy a ďalší veľmi talentovaný hudobník z Bulharska, ktorý je zároveň pionierom svojho nástroja, sa volá Živko Vasilev - bulharská tradičná flauta Kaval nebola použitá v kontexte jazzu ani world music, pokým tento mladý muž nepredviedol svoj etnický nástroj v celkom novom svetle. Kolumbijskú huslistku menom Alejandra María doplní viedenský majster v hre na harmoniku Bertl Mayer a brazílsky saxofonista Marcio Tubino. Sme radi, že ako špeciálneho hosťa môžeme privítať brazílskeho perkusionistu menom Luis Ribeiro, ktorý nás príde podporiť a rozozvučí túto oslavu hudby svojimi etnickými rytmami.

 

V minulosti si už bol nominovaný aj na cenu Grammy, no nedávno si získal iné významné hudobné ocenenie, k čomu ti srdečne gratulujeme! Jednou z ocenených bola tohto roku napríklad aj Esperanza Spalding. Aká je to cena a za čo presne si ju získal?

Bola to Bronzová medaila, ktorú sme získali v rámci Global Music Award (www.globalmusicawards.com) v kategórii „Instrumental Music“ za skladbu 7Colores. Všetko to uznanie a pozornosť ma inšpiruje k ďalšiemu umeleckému rastu a motivuje ukázať svetu nás „hudobných utečencov“ z tej najlepšej stránky.

 

Povedz niečo viac o svojom filozofickom prístupe k hudbe. Má pre teba modrá farba nejaký zvláštny význam?

Som toho názoru, že hudba nepatrí nikomu. Je darom z vesmíru, o ktorý sa musíme podeliť a spoločne ho oslavovať. Význam termínu „The Blue Road“ je odvodený od presvedčenia domorodých Indiánov, ktorí veria, že duša, keď vstúpi na tento svet, vyberie si jednu z troch možných ciest. Prvou z nich je „Modrá cesta“, ktorá ju predurčuje na spirituálnu dráhu. „Červená cesta“ predstavuje cestu fyzickú a „Žltá cesta“ reprezentuje rovnováhu medzi týmito obomi. The Blue Road je názov prvého albumu z plánovanej trilógie, po ktorom bude eventuálne nasledovať ešte Red a Yellow Road.

 

Ako si sa dostal k svojmu nástroju a v čom sa Contrabass Guitar líši
od štandardnej 6-strunovej basgitary?

Tento nástroj si vybral mňa, pretože ja som pôvodne chcel hrať na klavír. Môj brat sa ale učil na bicie a v tom čase potreboval basgitaristu, takže mi to tak trochu nanútil. Potom som objavil Contrabass Guitar, nástroj, na ktorý hrával Anthony Jackson. Zistil som, že jeho zvuková škála mi perfektne vyhovuje a umožňuje mi, aby som ako basgitarista nebol iba hráčom s obmedzenými možnosťami. Contrabass Guitar je dnes mojím basovým kľúčom k možnostiam orchestra. Rozmery a správny výber použitých driev majú veľký vplyv na zvuk tohto úžasného nástroja. Väčšina basgitár je postavených s 34-palcovou menzúrou a relatívne úzkou roztečou strún. Oproti tomu Contrabass Guitar má 36-palcovú menzúru a širokú rozteč strún, čo je pre hráča veľmi motivujúce. To ostatné je už prísne tajné (smiech).

 

Ok, nebudeme viac vyzvedať. Ďakujem za rozhovor!

Ďakujem pekne, Martin, naozaj sa veľmi tešíme, že do Nového Mesta budeme môcť našim fanúšikom priniesť nezabudnuteľný hudobný zážitok!

 

MARTIN CHROBÁK

 

 

Článok patrí k časopisu: