MODUS * Regenerácia (recenzia CD)

modus

Pokračovať pod značkou legendy, ktorá sa na tridsať rokov hudobne odmlčala, je dvojsečná zbraň. Na jednej strane má reinkarnovaná kapela zaručenú publicitu, na druhej strane bude chtiac či nechtiac konfrontovaná s najúspešnejšou érou Modusu v druhej polovici sedemdesiatych a začiatku osemdesiatych rokov.
Mnohí registrovali pred pár rokmi pokus bývalých členov z rôznych období Mariána GreksuLaca Lučeniča a ďalších o oživenie značky Modus. Napokon sa víťazom boja o legendárnu značku stal Jano Baláž, ktorý v Moduse pôsobil ešte v jej  začiatkoch na prelome 60. a 70. rokov spolu s Ľubom Stankovským. Ten sa neskôr do Modusu vrátil v polovici 80. rokov a preslávil sa ako spevák hitu Ty, ja a môj brat (známym skôr pod názvom Sklíčka), ktorú vtedajší spevák Marián Greksa spievať odmietol. Baláža a Stankovského dopĺňajú muzikanti z mladšej generácie – Juraj Zaujec(spev, gitara), Pavol Bartovic (klávesy) a Juraj Varga (basgitara). Určite budú mnohí oponovať, že Modus bez Janka Lehotského, ktorý bol autorom väčšiny piesní v najslávnejšej ére, už nie je Modusom. Modus bol vždy hlavne o silných pesničkách, takým sa snaží byť aj dnes. Autorstvo si takmer rovnakým dielom rozdelili Juraj ZaujecĽubo Stankovský Jano Baláž, ako spoluautor sa v dvoch piesňach predstavil aj Pavol Bartovic. Každý z nich má svoj rukopis. Piesne Juraja Zaujeca pôsobia z nich najbližšie súčasnej generácii, piesne Ľuba Stankovského zas najviac čerpajú z harmonických postupov zo 70. a 80. rokov. Piesne Jana Baláža Zázrak Habana sa nestratia, no nedosahujú kvality najlepších piesní, ktoré napísal pre kapelu Elán. Texty patria k tomu lepšiemu, čo súčasná slovenská pop music ponúka. O väčšinu sa postarali Juraj Soviar Martin Sarvaš, jedným prispeli Jano BalážVlasta Brezovská, Mirka Ábelová Peter Lehotský. Ten stihol napísať na prvý singel Dávam ti všetko ešte z roku 2016 a trochu sa zvyšku albumu vymyká a soundom pripomína skôr posledné nahrávky Adama Ďuricu alebo kapely Hex. Nájdeme aj zopár melodických pesničiek – ako napríklad rocková Priateľ, duet s Lounou Sen dospelých alebo záverečná Ten deň s vokálmi a gradáciou pripomínajúcimi starý Modus. Minimálne dve skladby by som však z albumu vyzdvihol – Láska lieči (Stankovský/Sarvaš) s vokálom Jana Baláža a hlavne Dievča z predmestia (Bartovic/Zaujec/Soviar) by sa mohli pri dobrej publicite stať hitmi kvalitatívne porovnateľné s tými, ktoré značku Modus preslávili v jej slávnom období.

PETER CAGÁŇ