TOMÁŠ BOROŠ * Situations (recenzia CD)

boros_situations

Na scénu sa dostal ďalší zaujímavý CD titul. A to z viacerých dôvodov. Zaujímavý je tým, že spolu s CD nosičom prichádza aj jeho znotovaná verzia. Druhou zaujímavosťou je práve prevedenie, teda obsah. Hlavným protagonistom tohto titulu je Tomáš Boroš. Klavirista, ktorý sa už v začiatkoch venoval kompozícii, ktorú študoval u pána Tadeáša Salvu. Na VŠMU sa venoval ďalej štúdiu kompozície u Vladimíra Bokesa a klavír študoval u Zuzany Niederdorfer. Dnes klavirista, pedagóg, skladateľ a redaktor rádia Devín.

boros_situations

Spolurealizátorom a režisérom projektu Situations je Ivan Šiller. Ivan Šiller vyštudoval hru na klavír na VŠMU  v Bratislave a na Kráľovskom konzervatóriu v Gente. A nedá mi nespomenúť aj jeho hlavnú inšpiráciu tohto diela manželku Annu. Dielo presne vystihuje jeho názov „Situácie“. Je to cítiť už pri prvých tónoch. Dielo vzniklo veľmi zaujímavým príbehom. Bola to na začiatku prosba žiačky, že by si chcela zahrať nejakú strašidelnú hudbu. Tomáš Boroš reagoval veľmi flexibilne a zložil takpovediac na objednávku skladbu tohto zamerania. Tých skladieb obsahujúcich rôzne situácie bolo časom cez tri desiatky. A vďaka vstupu už spomínaného Ivana Šillera vznikol i koncertný projekt pod názvom Ein Kinderspiel. Obaja muzikanti s ním prešli niekoľko miest po Slovensku aj Česku. Všetky kompozície sa nakoniec sa dostávajú na práve spomínaný album.

boros_situations

Prvou je skladba „Chorál“ a po nej prichádza ihneď „F Dur s prímesami“, ktorá vás začína preberať a jej živosť a hru s tónmi preberá skladba „Prachovka“. Tu už začína poslucháč si uvedomovať skutočnosť tejto hudby a skutočného sveta. Skladby „Hore dole“ a „Drobné noty“ vás dostávajú do reality a to stačí zavrieť oči a počúvať. Autor sa s neskutočnou presnosťou vyjadruje k u konkrétnej situácii korešpondujúc s názvom skladby. Počujete expanziu vzostupu a zostupu Hore a dole ako aj Drobné noty vystupujú jedna po druhej. S pohodou sa započúva poslucháč aj do ďalších skladieb ako sú „Intervaly“, „Rozliate stupnice“ a „Akordy I. II.“. Gradácia sa upokojuje v skladbe „Bez slov“ a v „Osvetlených melódiách“. Cez „Kvarty, kvinty, sekundy“ sa dostáva album zase do tempa skladbou „Koncertná etuda“ a tak striedavým spôsobom pokračuje celá dramaturgia. Titul sa kompletne nesie práve v hudobnom zachytení rôznych situácií a atmosféry.

boros

Projekt sa vyznačuje aj tým, že spolu s nosičom je vychádza notový zápis. To, že je dielo určené ako začínajúcim tak aj pokročilým interpretom, je taktiež veľmi zaujímavý počin. Je to krokom hlavne k mladým klaviristom, obohatením ich repertoáru a rozvoju fantázie. Výhodou je, že je skladieb viac, s piatimi dodatkovými spolu 36. Ďalším pozitívom je ich relatívna krátkosť, čo určite motivuje mnohých mladých klaviristov. Na mňa zapôsobil album veľmi pozitívne a nerušeným dojmom. Pri počúvaní v kľudnom prostredí so zavretými očami rozvíja aj v dnešnom zhone okolitého života hudobnú fantáziu a predstavivosť, ktorú autor a skladateľ chcel navodiť v týchto skladbách. CD spolu s notovým vydaním môžem určite odporučiť ako výukový materiál adeptom klavírnej hry a pre fajnšmekrov minimálne na pohodové počúvanie. Nikto nepríde skrátka.

****1/2

Bc. Daniel Párkányi