Koncertná platforma Nu Sound Of Visegrad prichádza aj do Banskej Štiavnice. Na prvom (12. apríla 2019) zo štyroch koncertov vystúpila aj česká skupina Nekola, ktorej debutový album Nekologie vzbudil mimoriadny ohlas.
Pochádzajú z malého mestečka Kopřivnice. Na začiatku deväťdesiatych rokov tam bol veľký hlad po dobrej muzike. Pôsobilo v ňom mnoho alternatívnych skupín a undergroundová scéna žila. Pohybovali sa v nej aj Tomáš Kocian (Koci) a Michal Burget (Bugy). Hoci koncertný život tam začal stagnovať, odhodlanie oboch muzikantov sa spojilo do spoločného projektu. V roku 2015 založili skupinu Nekola, ale prvý pokus ešte nevyšiel: „Nekola bola pôvodne kapela s gitaristom a „spevákom“, skladby vznikali naživo v skúšobni, potom ale prišli tragické udalosti, ktoré nás na čas stopli. Nechcem to ďalej rozoberať. Okolnosti nás prinútili začať odznova, zmenili sme spôsob skladania aj sound kapely. Takže sme sa nerozpadli, iba transformovali,“ vraví Michal Burget. Po utrasení zostavy, do ktorej vstúpila basgitaristka a speváčka Marie Jalůvková, a predstáv o zvuku a forme, prišlo k nahrávaniu piatich skladieb. Už samotný formát albumu prekvapil.
Debutová nahrávka Nekologie, ktorá je podľa niektorých českých magazínov jeden z najsilnejších domácich debutov za posledné roky, vyšla na kazete.Michal to vysvetľuje takto: „Nemyslím si, že je kazeta úplne mŕtva. Vracia sa tak isto ako vinylové platne. Nie v takom veľkom rozsahu, ale predsa. Cédečka dnes nikoho nezaujímajú, platne sú pomerne drahé, ale kazety sú cenovo dostupné, a keďže sme chceli mať v ruke fyzický nosič, rozhodli sme sa pre tento formát. Vo februári sme nechali vyrobiť už tretiu edíciu kaziet, ľudia si to naozaj kupujú. Naša hudba je, ale samozrejme i voľne k stiahnutiu, napríklad na Bandcampe.“ A čím teda zaujali? Spojenie elektroniky a živých nástrojov robí kde kto, ale že sa na Morave objaví obdoba Portishead, to málokto očakával. Za výsledkom stoja dva roky práce. Na nahrávke pracovalo viacero hostí, čím vznikla pestrá hudobná koláž spracovaná rôznymi samplami a hudobnými inštrumentmi. Psychedelické aranžmány poháňa triphopový rytmus s downtempovým charakterom. Jazzový nádych vychádza z ich obľuby tohto žánru a potreby používať veľa dychových nástrojov. Svoje fungovanie v čisto inštrumentálnom obsadení si nevedia predstaviť. Angažovaním Marie Jalůvkovej do pozície speváčky získali éterickú naliehavosť. Ústrednými témami piesní sú ľudia – zem – vesmír. Tomáš aj Michal sú presvedčení, že elektronika v spojení s akustickými nástrojmi dodáva ich projektu ďalší rozmer. Zhodnú sa, že majú radi „človečinu“, vďaka ktorej nie sú iba ďalšou bezduchou elektronickou kapelou. „Všade okolo nás máme známych a kamarátov, ktorí vedia na niečo hrať. Čarovné je tých ľudí spojiť a vytvoriť spoločnú vec. Keď sme hľadali nový zvuk, snažili sme sa skúšať rôzne syntetizátory, krabičky a efekty, ale v určitej chvíli už bolo všetko akési sterilné a príliš elektronické. Potom zistíš, že stačí pozvať na jedno dopoludnie kamaráta s trombónom a celý ten zvuk to posunie úplne niekam inam,“hovorí Tomáš Kocian. Hoci sú obaja členovia opatrní v reakciách na otázku, či sa im podarilo vytvoriť vlastný svet, príbehové texty a koncepčne spracovaná hudba vyžaruje okolo kapely charakteristické fluidum. Za všetkým badať snahu tria „opísať skutočný svet, aký je, iba to málokto vidí.“
DANIEL HEVIER ml. - Music Press