PEARL JAM * Gigaton (recenzia CD)

pearl_jam_gigaton

Už 29 rokov uplynulo od vydania albumu „Ten“, opusu magnum tejto partičky zo Seattlu. Pearl Jam sa stali mega hviezdou a namiesto klubov vypredávajú štadióny. Čo už. Možno práve preto už nikdy nezložili také pecky ako „Jeremy“ či „Alive“. Nikdy ale neklesli do nejakého priemeru a všetkých doterajších 11 albumov, vrátane tohoto najnovšieho, si udržalo slušný priemer.

Keď nemali čo povedať, mlčali a len pravidelne koncertovali po celom svete (okrem Slovenska). Aj tento album vznikal dlho, skoro sedem rokov. Čakať sa ale oplatilo.

„Gigaton“ je album z tých lepších v histórii skupiny. Vedder spieva naliehavo, ako to od neho čakáme. Venuje sa enviromentálnym témam, nevynechal ani Trumpa To find a place Trump hadn't fucked up yet“ (Quick Escape). Hudba je hutná, úvodná skladba „Who Ever Said“ je ako by ste počúvali niečo s rannej tvorby. Melodická úderná basa, tvrdé bicie a rezavá gitara. Takto by sa dal opísať celý úvod albumu. Nálada sa upokojí až v „Alright“, ktorá začína takmer ambientnými klávesmi ako od Ena. Táto nálada pokračuje aj v melodickej „Seven O’Clock“. Stred albumu je vyplnený hudobne o niečo menej výraznými skladbami, ale zarytý fanúšik kapely určite ocení aj tie, pretože texty sú tradične silné. „Chytil motýľa, zlomil mu krídla a potom ho vystavil. Zobral mu všetku krásu, aby už nikdy nemohol lietať,“ spieva Vedder v „Seven O’Clock“, alebo „V mojich očiach je rozbúrené more, oceán, vlny sa vlnia, zoslabol som. Nedám sa, nebudem kopať a kričať, ale musíte ma zraziť z police“ - „Never Destination“.

Je paradoxom, že k najsilnejším skladbám patria tie akustické. Začína to „Buckle Up“, ale to najlepšie bude nasledovať až po nej - asi najlepšia skladba albumu „Comes Then Goes“. Nádherná melódia na akustickej gitare je ako vystrihnutá s Vedderovej sólovky. „Retrograde“ je nádherná štadiónovka vhodná na záver koncertu. Album zatvára pomalá skladba „River Cross“ za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Peter Gabriel.

Eddie Vedder, Stone Gossard, Mike McCready, Jeff Ament, Matt Cameron, Kenneth „Boom“ Gaspar odviedli poctivú prácu a potešili fanúšikov kapely po celom svete. O tom, že ich nie je málo svedčia koncerty neustále vypredané dlho dopredu. Na budúce leto opäť vo Viedni, priatelia.

***1/2