PETER KOREŇ & ROOT´S BAND * The Hammond Time Delayed (recenzia CD)

peter_koren
Indies Happy Trails

Nemôžem si pomôcť, ale zvuk Hammondu má v sebe čosi magické. Možno je to nostalgia za érou šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, kedy za zdvojenou klaviatúrou kúzlili legendy jazzu a rocku ako boli napríklad Jimmy Smith, Jon Lord, Keith Emerson alebo Brian Auger; kedy Hammond organ neodmysliteľne patril k nahrávkam skupín ako boli The Nice, Emerson Lake & Palmer, Atomic Rooster, Procol Harum alebo – aby sme nechodili ďaleko – hoci  aj Collegium Musicum. Možno je to len nostalgia, ale naozaj funguje ...

Peter Koreň je hudobník, spoľahlivý sideman, ktorý má v histórii slovenského blues (ale nielen blues) svoje pevné miesto. Spolupracoval s Petrom Lipom (Blues Five), Jožom Barinom (The Meditating Four) alebo Dežom Ursinym (The Soulmen) a dnes je jedným z posledných mohykánov, ktorí sú fascinovaní Hammond organom a dôsledne ho aj využívajú.

Jeho v poradí druhý sólový album „The Hammond Time Delayed“ veľmi voľne nadväzuje na debutný „Last Train“ z roku 2012. Ani nie tak prizvanými muzikantmi – z  prvého „obsadenia“ vlastne zostal len spevák a gitarista Juraj Dura Turtev, a v rámci nového projektu sa Peter Koreň obklopil novými menami (tí na oplátku zas priniesli do nahrávky väčšiu pestrosť a iné farby). Skôr ide o celkový koncept projektu.

Aj keď by sa z názvu dalo usudzovať, že sa jedná o akýsi hammondovský „tribute“, zdanie klame. Áno, Hammond tu stále dominuje a žiari, ale nečakaný priestor dostáva akustická gitara a dychové nástroje. Ak by mi niekto povedal, že na bluesovom albume budem počuť baroknú trúbku, asi by som neveril. Ale – ako vraví nesmrteľný slogan – nič nie je nemožné a Peter Koreň si na tomto albume naozaj nestavia mantinely. Chrámový register organu a hudobná téma F. Mendelssohna-Bartholdyho nás paradoxne uvádzajú do sveta pesničkárstva, ktoré je na míle vzdialené klasickej bluesovej schéme, ale za každým tónom cítiť bluesové spodné prúdy.

peter_koren

Keďže ide predovšetkým o Koreňov projekt, na disku nájdeme aj viacero inštrumentálnych skladieb, kde má príležitosť predviesť svoje interpretačné majstrovstvo. Z nich zasvieti najmä zdžezovaná beatlesovka „A Day In The Life“, skvostný to kúsok z repertoáru Briana Augera. Z veľkej miery je však album predovšetkým v speváckej, skladateľsko-textárskej i producentskej réžii Juraja Turteva.

Ten sa v podobných projektoch cíti ako doma a aj tentoraz akoby skúšal, kam až môže posunúť – za pomoci vynikajúcich spoluhráčov - osvedčené skladby svojho stabilného repertoáru („Zvuk tíšin“ 1 a 2, „Harmónia“, „Stromy líp“). Aj ďalší hosť projektu, Peter Lipa v skladbe „Jama“ presvedčivo dokazuje, ako dobre jemu i Koreňovi sedí repertoár, vyšperkovaný dychovou sekciou v štýle niekdajších Blood Sweat and Tears...

Kto má rád zvuk Hammondu, príde si tu na svoje. Peter Koreň je hudobník, ktorý vie zo svojho legendárneho nástroja vykúzliť nádhernú hudbu. A pre tých, ktorí sa s Hammond organom ešte nestretli, je tu vynikajúca príležitosť na zoznámenie.

****

MILOŠ JANOUŠEK